Rozliczenie VAT a faktura wystawiona przed powstaniem obowiązku podatkowego cz. 1


Prowadzenie własnego przedsiębiorstwa wymaga od właściciela firmy znajomości wielu zagadnień nie tylko ze swojej branży, ale także rachunkowości, reklamy, HR lub innych dziedzin, które ułatwiają prowadzenie firmy. Oczywiście mając duży biznes, możemy pozwolić sobie na zatrudnienie osób odpowiedzialnych za poszczególne działy w naszej firmie. Co, jednak jeżeli nie dysponujemy wystarczającą gotówką, aby zatrudnić dodatkowych pracowników? Musimy sami stać się ekspertem w każdej z tych dziedzin. Z tego powodu o przedsiębiorcach mówi się, że muszą znać się na wszystkim.

Jednym z najbardziej problematycznych działów w firmie jest dział księgowy. Problemu nie mamy, jeżeli dokonujemy prostych transakcji kupna i sprzedaży. W takim wypadku wystarczy na czas księgować faktury kosztowe i przychodowe, generować deklaracje i dopilnować płatności zaliczek na podatek oraz ubezpieczenia ZUS. Problemy zaczynają się w sytuacji, kiedy prowadzimy działalność bardziej rozwinięta, w której księgowość nie jest już taka łatwa i oczywista.

Bardzo problematyczną sprawą w tego typu działalności jest rozliczanie podatku VAT i faktur wystawionych przed powstaniem obowiązku podatkowego. W sieci można znaleźć wiele informacji na ten temat, jednak żadna z nich nie wyjaśnia w 100% zasad postępowania w takiej sytuacji. W tego typu problemach najlepiej zasięgnąć informacji w profesjonalnym biurze księgowym lub też wynająć na stałą księgową, która zajmie się sprawami rachunkowymi w naszym przedsiębiorstwie. Jeżeli interesuje Cię księgowość w Krakowie, sprawdź i porównaj oferty biur rachunkowych. W przypadku, gdy nie stać nas na taki wydatek, to zachęcam do dalszego zgłębiania tego oraz najbliższego artykułu, w którym postaram się wyjaśnić zasady rozliczania tego typu kosztów i podatków.

Zasady prawne i rachunkowość mówi jasno, że sprzedawca zobowiązany jest do wystawienia faktury nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonana została dostawa towaru lub usługa, jaką świadczymy, została zakończona. Jeżeli dostaliśmy zapłatę przed zakończeniem usługi lub dostarczeniem towaru zobowiązani jesteśmy wstawić fakturę nie później niż do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymaliśmy taką zapłatę. W kolejnym artykule dowiecie się więcej o księgowaniu takich kosztów i rozliczaniu podatku.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane posty