Pozyskanie i utrzymanie wysoko wykwalifikowanych pracowników.

Każdemu z przedsiębiorców zależy na utrzymaniu wysokich kwalifikacji swoich pracowników. Wielu z nich inwestuje w szkolenia i kursy w nadziei na to, że pracownik zostanie w firmie jak najdłużej. Nie dziwi nikogo takie działanie. Dobrze wykwalifikowany pracownik to koszt nawet kilkunastu tysięcy złotych – mowa o kosztach poniesionych przez przedsiębiorcę na rozwijanie umiejętności i wiedzy danego pracownika. W wielu przypadkach pracownik, który czuje, że pracodawcy zależy na nim i na jego przyszłości w firmie czuje się bardziej przywiązany do miejsca pracy niż pracownik, który nie odbywa szkoleń i kursów.

Wg kodeksu pracy pracodawca zobowiązany jest umożliwić pracownikowi podnoszenie kwalifikacji. Z tego tytułu pracownikowi często należy się dodatkowy urlop, który wykorzystuje np. na odbycie kursów lub studia. Taka sytuacja jest na rękę obu stronom, gdyż pracownik podnosi swoje kwalifikacje zawodowe, a pracodawca zyskuje lepiej wykształconego i wykwalifikowanego pracownika. Pracodawca, który jest świadomy, jak duży wpływ na jego firmę mają pracownicy wykwalifikowani, zapewne zdecyduje się na kierowanie kluczowych i najważniejszych dla firmy pracowników na szkolenia zawodowe i rozwijające. Tego typu kursy mogą być prowadzone w formie typowych wykładów lub też warsztatów – druga opcja jest znacznie lepsza, gdyż angażuje każdego z pracowników wysłanych na kurs do działania podczas jego trwania.

Pracodawca może także wysłać pracownika np. na szkolenia bardzo profesjonalne, które w bardzo znaczącym stopniu podniosą kwalifikacje pracownika. Może jednak zastrzec sobie, że pracownik przez kolejne 3 lata nie może odejść z pracy. Opłacenie tego typu szkolenia lub studiów jest kosztowne i pracodawca w pewien sposób zabezpiecza się przed nieudaną inwestycją. Pracownik może się zgodzić na takie warunki lub też odmówić wzięcia udziału w tego typu szkoleniu. Wszystko zależy od tego, czy wiąże swoją przyszłość z danym przedsiębiorstwem, czy tylko traktuje obecną pracę jako etap przejściowy. Warto jednak zabiegać o pracowników wykwalifikowanych i na różne sposoby zachęcać ich do pozostania w naszej firmie z jednego prostego powodu – taki pracownik jest dla nas bardzo opłacalny.